YayBlogger.com
BLOGGER TEMPLATES

Friday 28 September 2012

Kisah Seorang Bapa

Assalammualaikum dan 
Selamat Sejahtera Semua.


Apa khabar uolls? Alhamdulillah, another Friday. hujan lebat membasahi bumi selangor pgi nie, sungguh membuat kan hati sungguh malas nak bgun dari tmpat peraduan. rasa nk tido lama2 jerk. tp mengenang kan temujanji2 ari neh. gagah kan juga diri berlari ke bilik air. Semoga hujan rahmat hari ini membawa seribu satu keberkatan kpd diri kita semua. 

btw uolls. hari ini saya ingin kongsikan satu kisah seorang bapa yang sayangkan anak nyer. lewat ptg semalam tgh busy2 edit slide untuk student. akak receptionist call ty either saya penah ajar dis student A ( bukan nama sebenar) haha! motifff! feeling mcm drama "kisah benar" haha! then i say yes! ok, becos his dad is on the line. nk ty pasal anak dia. i was like. "erkkkk!" ok. 

let me name him as Encik K. Encik K is ok, and very nice person. lepas tuh dia ty pasal anak dia performance. dia kata anak dia did call him and dpt good result. and my officemate kebetulan bgik result exam his son tuh. i was like... "shockin a bit" since result yg anak dia ckp, xsama langsung dgn apa yg tertera di kertas xm slip. pity him. and then, di kata, how well his son doing. ok ke, dia bukan apa, just takot anak dia if result tak ok. nanti kena tendang dari kolej. dia bukan org kaya leh bayar balik loan PTPTN tuh sume. i just like diam and mengiayakan. "urm. erm. urm. erm. bukan apa, let him express his feeling first. tp dlm masa yg sama aku terharu. seorang ayah begitu concern dgn his son result. and make him call me and talk, express his feeling. it is not a normal situation for guys, or nature utk any guys express his feeling mcm tuh.

towards the end of the conversation, dia suruh i tgk2 kan anak dia. sb dia kata dia jauh. kawan2 anak dia kata, anak dia cultural shock sb dtg kl. lepas tuh dia kata, anak dia jarang blk kg. balik pon puan, tak lekat dekat rumah. sb anak dia asik keluar jerk. saya dah puas bising puan, tp dia tak nak dgr ckp sya. dia dekat rumah pendiam jerk. jadik sy tak taw apa yg dia pikir. apa yg di rasa. dia tak penah nk luahkan. sy dah bising2 ngan mak dia nasihat kan dia. kang dia keluar dgn kawan2. tgh malam/pagi baru blik. Puan, tlg la nasihat kan anak saya pulak. mungkin dia nak dgr ckp puan. sb puan kan lecturer dia. nasihat kami mak bapak neh da dha tak nak dgr. sy taw, bukan tugas puan nak jaga dia. nasihat kan dia. tp sbg ayah, sy dah habis ikhtiar, nk didik anak saya. (gulp! saya teros sedih especially bila dgr suara senduan seorang bapa di dalam telefon).

Ya Allah! pakcik neh nangis. grrrr! seday! mmg seday. saya sendiri tak penah tgk ayah saya menangis unless masa saya hari Convocation saya sahaja. sb dia really proud. bila saya dengar hati and luahan seorang bapa ini. saya teros syahdu. ini lah dia hati seorang ayah. di depan mungkin dia garang, bising, tp di dalam.. takda sapa yg memahami nya. and saya dpt rasakan kekeciwaan, kerisauan hati seorang bapa.  

So kesimpulan nya disini, sahabat2, adik2. terutama yg sedang belajar di kolej2, universiti2, tolonglah saya menyeru. jgn sia2kan masa uolls belajar. yes, u may have fun lil bit. tp jgn lah sampai effectkan result, tak pegi kelas, tipu mak bapak. even uolls jauh sekurang2 nya call them dua hari sekali ke apa ke. me, myself, sejak dari keluar rumah, untuk buat dip masa zmn dulu2. sampai la hari ini. i never fail to call my mom everyday! EVERYDAY! kadang2 2 3 4 5 kali sehari. dan hati and hari saya takkan lengkap selagi tak dpt dgr suara dia. when xm mode. lagik la. saya akan call dia pagi2. call ayah pagi2. sms mak and ayah. i will do that. jgn put gap between u and ur parents. adik2 sekalian, tak kan berkat hidup kamu, if ur parents feel regrets towards u. lgik seday to urself, if dia kecik hati dgn uolls. benda mungkin kecil, tapi effect dia sampai ke lubang kubur. takkan rasa miskin pon if call them everyday. buat baik with them. until today. i still blk umah parents, 2 kali seminggu. selang2 dgn rumah mertua. so uolls yg masih belajar, keberkatan ketika belajar dpt diperolehi dgn cepat apabila mendapat restu ibu bapa. 


Renung2 kan dan selamat beramal yer uolls.

till then.

lots of love.

No comments:

Post a Comment